AUGUSTS_garais-2.jpg

Tveice-1.jpg

Mūsu FEBRUĀRA 3+ ZIŅU LAPĀ rakstījām par 7.februārī mūsu iniciēto Demogrāfisko lietu padomes sēdi, kurā padomes vadītāja - Ministru prezidente Evika Siliņa - apņēmās  uzsākt mērķtiecīgu plānošanu demogrāfijas politikas attīstībai visu nozaru attīstības politikās un uzdeva Labklājības ministrijai, Valsts kancelejai un nozaru ministrijām sagatavot un līdz 30.jūnijam iesniegt Ministru kabinetā ziņojumu par demogrāfijas politikas attīstību.

Diemžēl 30.jūnijs jau sen garām, ziņojuma nav, bet jāatzīst, ka jūnija beigās valsts kanceleja sarosījās sākt vērtēt nozaru ministriju un nevalstisko organizāciju iesniegtos priekšlikumus, kā arī apspriest tos t.sk. ar nevalstisko sektoru. 

02072024_Valsts_kanceleja.jpg

26.jūnijā norisinājās viena no šādām apspriedēm par par demogrāfijas politikas attīstības pasākumiem mājokļu politikas jomā.

Mūsu priekšlikumi tika atkārtoti aktualizēti - nekustamā īpašuma nodokļa atlaide daudzbērnu ģimenēm arī īrētiem īpašumiem, kompensācijās neizmaksātās banku kredītnodevas novirzīšana BALSTS programmas paplašināšanai, paredzot mājokļa kredītsaistību dzēšanu, piemēram, EUR 2000 apmērā, ja kredīta maksāšanas laikā ģimenei nāk pasaulē vēl viens bērns. Diskusiju grupā mūsu priekšlikumi guva lielu atbalstu, tomēr valsts kancelejas pārstāvji nedeva nekādas cerības, ka tie gūs atsaucību Finanšu ministrijā, kas būs galējie priekšlikumu vērtētāji.

Zoom_VK_DLP_darbagrupa_26062024.jpg

Tieši tikpat bezcerīgi mēs šobrīd skatāmies uz Labklājības ministrijas solījumiem un mūsu ieguldījumu darba grupās, sapulcēs un priekšlikumu rakstīšanā par bērnu un vecāku pabalstu palielināšanu nākamgad, jo 18.jūnija Ministru kabineta sēdē valdība atbalstīja Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par vidēja termiņa budžeta prioritārajiem attīstības virzieniem”, kurā kā vienīgā prioritāte pieteikta valsts drošība, līdz ar to 2025.gada budžetā tiks iekļauti tikai tādi ministriju pieprasījumi, kas stiprinās valsts drošību. Diemžēl esam vairāk nekā pārliecināti, ka demogrāfisko krīzi valdība nesaskata kā draudu valsts drošībai.

ASARAS NE UZTURLĪDZEKĻI

Gandrīz ar salūtu Tieslietu ministrija iesniegusi Ministru kabinetā noteikumu projektu palielināt izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru no Uzturlīdzekļu garantiju fonda par tiem bērniem, par kuriem kāds no vecākiem nepilda savas finansiālās saistības nodrošināt vismaz minimālos, likumā paredzētps uzturlīdzekļus.

Piedāvātais uzturlīdzekļu apmēra palielinājums ir 7,50 EUR/mēnesī bērnam līdz 7 gadu vecumam (115 EUR esošo 107,50 EUR vietā), bet bērnam no 7 līdz 18 gadiem un pilngadīgām personām, kas studē, no 18 līdz 21 gadam izmaksāto uzturlīdzekļu palielinājums būtu 11,00 EUR/mēnesī (t.i. 140 EUR esošo 129 EUR vietā).

Nav produktīvi diskusijā par valsts garantēto uzturlīdzekļu apmēru katreiz novirzīties uz jautājumu, kāpēc mūsu valstī ir tik daudz negodprātīgu vecāku, ka ik mēnesi valstij jāizmaksā uzturlīdzekļi gandrīz 35 tūkstošiem bērnu. Šī ir atsevišķa tēma, kas prasa citus risinājumus.

Tomēr, ja reiz valsts ir iedibinājusi Uzturlīdzekļu garantiju fondu kā drošības spilvenu bērniem, par kuriem kāds no vecākiem nerūpējas, tad šim fondam IR jānodrošina vismaz  Ministru kabineta noteikumos Nr. 37 “Noteikumi par minimālo uzturlīdzekļu apmēru bērnam” paredzētos minimālo uzturlīdzekļu summu, kas tiek noteikta 25% vai 30% apmērā no valstī noteiktās minimālās darba algas un atkarībā no bērna vecuma.

 Bez nekāda izvērtējuma, kā vientuļajam vecākam iztikt, ja dzīvesbiedrs ir bezatbildīgi pametis, piemēram, ar 2 pirmskolas vecuma bērniem, valdība lēmusi taupīt uz tiem, kam vismazāko iespēju organizēti prasīt palīdzību, tādēļ arī lemts, ka Uzturlīdzekļu garantiju fonds šobrīd garantē tikai ~ 2/3 no pašas valdības noteiktajiem minimālajiem uzturlīdzekļiem bērnam.


Atverot Valsts Kancelejas Tiesību aktu projektu portālu TAP, var iepazīties arī ar šeit pieminēto Tieslietu ministrijas noteikumu projekta anotāciju, kurā melns uz balta rakstīts:

  • Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi? Nē
  • Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem? Nē
  • Vai tiks veikts pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums'? Nē

ATBALSTS ELEKTROAUTO IEGĀDEI

Jau rakstījām, ka, reaģējot uz izsludināto grozījumu projektu MK noteikumos Nr. 896 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" nolikums", Latvijas Daudzbērnu ģimeņu apvienība iesniedza Klimata un enerģētikas ministrijai iebildumu un priekšlikumu, kas daudzbērnu ģimenēm ļautu kvalificēties atbalstam 9000 euro apmērā jauna nelietota elektromobīļa un ārēji lādējamam hibrīdauto iegādei, kā arī 4500 euro apmērā lietota transportlīdzekļa iegādei bez nosacījuma par obligātu septiņu sēdvietu transportlīdzekļa iegādi. Skatīt pilnu vēstules tekstu:

LDGA_KEM_MKnot_896_02042024.pdf

Mūsu iebildes tika daļēji ņemtas vērā un š.g. 20. jūlijā stājās spēkā izmaiņas atbalsta programmā videi draudzīgu auto iegādei. 

Joprojām publiski paužam uzskatu, ka atbalsts dārgu elektroauto iegādei nebūt nav ne primārās, ne sekundārās nepieciešamības pasākums un ka tādus atbalstus sludinot, "lācis tiek raustīts aiz ūsām" (ar lāci šeit domājot ļoti daudz norūpējušās, nogurušas un nedaudz aizkaitinātas daudzbērnu ģimenes ar ierobežotām finansiālajām iespējām),  Publiskajai kritikai kā eļļu ugunij piešāva karikatūrista Gata Šļūkas trāpīgā karikatūra.

Rezultātā saņēmām uzaicinājumu 1.augustā tikties ar Klimata un enerģetikas ministru Kasparu Melni. Mūsu mērķis tikšanās laikā bija skaidrot daudzbērnu ģimeņu reālās iespējas un vajadzības, lai īstenotu pasākumus, kas mazinātu fosilo resursu izmantošanu savās mājsaimniecībās.

Uzklausot ministra teikto par valsts iespējām un mērķiem, nonācām pie kopīgām atziņām - proti, daudzbērnu ģimenēm ir jāapzinās, ka:

  • lai kā gribētu palīdzēt visiem un īpaši ģimenēm ar zemiem ienākumiem, jāatzīst, ka reti kura atbalsta programma sasniegs uzreiz visas ģimenes;
  • transports rada ~ 1/3 no kopējām Latvijas siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijām, tādēļ, pildot ES direktīvas un klimata mērķus, tiek veidotas šauras, viegli kvantitatīvi mērāmas un administrējamas atbalsta programmas.

Tiksanas_ar_KEM_Melni.jpg

Uzsvērām, ka lai arī paplašināts, tomēr esošais atbalsts jaunu un lietotu elektromobiļu iegādei sasniegs niecīgu turīgāko daudzbērnu ģimeņu slāni, jo a/m iegādes cena ar visu atbalstu joporojām lielākajai daļai ir "nepaceļama". 

8.augustā Klimata un enerģētikas ministrija jau publicējusi pirmos atbalsta programmas rezultātus - nepilnu trīs nedēļu laikā saņemti kopumā 97 pieteikumi elektroauto iegādei ar valsts līdzfinansējumu (EKII – emisiju kvotu izsolīšanas instruments), no tiem piekto daļu – 19 pieteikumus iesniegušas daudzbērnu ģimenes.

Tālākā informācija gan apliecina mūsu bažas par daudzbērnu ģimeņu ierobežotajām iespējām izmantot šo atbalstu, proti, šobrīd apstiprināti tikai deviņi pieteikumi no daudzbērnu ģimenēm un lielākoties (7 no 9) ģimenes devušas priekšroku lietotam piecvietīgam elektroauto nevis jaunam 7-vietīgam elektroauto, kam bija paredzēts sākotnējais daudzbērnu ģimenēm paredzētais īpašais atbalsts.

Tādēļ esam ministrijai rakstiski nosūtījuši lūgumu rast risinājumus, kā palīdzēt lielākam daudzbērnu ģimeņu pulkam, veikt energoefektīvus pirkumus. Kā svarīgo uzskatām:

  • ALTUM valsts garantiju finanšu līzingam gan jauna, gan lietota elektromobiļa iegādei;
  • pieaugošu atbalstu līdz ar lielāku bērnu skaitu;
  • kompleksa atbalsta piedāvājumu elektroauto iegāde kopā ar saules paneļu un akumulatora iegādi un uzstādīšanu.

🔥 "Nolaižoties uz zemes", īpaši uzsvērām nepieciešamību pēc:

I. Zināšanām un lielākām iespējām kontrolēt resursu patēriņu

  • Informatīviem materiāliem un kampaņām, kas sasniedz lielo ģimeņu mājsaimniecības, par praktiskajiem soļiem, lai taupītu enerģiju;
  • Līdzfinansētiem ēku (t.sk. privātmāju) energoauditiem ar ieteikto pasākumu sarakstu, kas jāveic, lai taupītu enerģiju.
  • Attālināti nolasāmu ūdens skaitītāju uzstādīšanu

II. Atbalstu nelieliem ieguldījumiem (kas ir visaktuālākie, jo sasniegs lielāku skaitu ģimeņu)

  • Ūdens taupīšanas iekārtu (ūdens krānu, dušas galvu, tualetes podu) iegādei un nomaiņai;
  • Otrreizējas ūdens  un lietus ūdens izmantošanas (grey water) pilotprojektiem privātmājām;
  • Sadzīves tehnikas  (ledusskapju, veļas mašīnu) nomaiņai pret energoefektīvākām ierīcēm.
  • Bezmaksas šķiroto atkritumu (t.sk. bioloģisko) utilizēšanai;
  • Bezmaksas videi kaitīgo atkritumu (piem,., azbesta šīferis) utilizēšanai.

Atgriezties